Translate

Ahad, 17 Mac 2013

CEGAH OSTEOPOROSIS DENGAN OSTEMATRIX

APA ITU OSTEOPOROSIS

Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh. Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam. Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat. Tulang normal mengandungi protein, kolagen dan kalsium yang menjadikannya kuat. Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya tidak boleh menyebabkan tulang patah. Keretakan boleh terjadi sama ada dalam bentuk retak (seperti pinggul retak) atau rekahan mampat pada tulang vertebra tulang belakang. Tulang belakang, pinggul dan pinggang adalah kawasan yang biasa mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain.
 

Dianggarkan satu daripada tiga wanita dan satu daripada 12 lelaki berumur melebihi 50 tahun kini menderita akibat osteoporosis di seluruh dunia. Kos bagi rawatan osteoporosis seluruh dunia untuk semua peringkat umur pula dijangka meningkat kepada AS$131.5 bilion (RM432.4 bilion) menjelang 2050. Selain itu, insiden keretakan pinggul di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 240 peratus bagi wanita dan 310 peratus bagi lelaki menjelang 2050. Di Malaysia, 51.8% wanita tinggal di bandar pada usia menopaus atau putus haid didapati mengalami masalah kerapuhan tulang sederhana. Wanita asia dikatakan golongan utama sasaran Osteoporosis khususnya bagi individu mencapa tahap menopaus dan menjalani pembedahan membabitkan pembuangan ovari walaupun pada usia muda. 
- SUMBER HARIAN METRO



Kesihatan tulang adalah salah satu daripada elemen penting untuk kesejahteraan hidup. Tanpa sokongan dan perlindungan daripada tulang, kita tidak mungkin dapat melakukan aktiviti-aktiviti fizikal walaupun aktiviti yang paling mudah. Kita hanya mempunyai satu set tulang untuk digunakan seumur hidup. Oleh sebab itu, kesihatan tulang yang baik adalah kunci kepada kehidupan yang sihat dan aktif. Kita perlu memberi perhatian untuk memastikan tulang-tulang kita mendapat khasiat pemakanan yang betul agar kita dapat terus melakukan aktiviti-aktiviti yang kita gemari. Seseorang itu akan mengalami satu tahap pertumbuhan tulang yang pesat, di mana tulang-tulang akan menjadi lebih besar, berat dan padat. Apabila seseorang itu mencecah pertengahan usia 20-an, dia akan mencapai satu titik ketumpatan dan kekuatan maksimum tulang yang dipanggil `puncak jisim tulang'. Ketika zaman kanak-kanak dan remajalah keperluan bagi pemakanan tulang yang secukupnya adalah amat penting.

Kita perlu memastikan bahawa tubuh kita menerima bekalan vitamin, mineral dan nutrien yang optimum bagi melengkapkan proses pembentukan semula tulang untuk mendapatkan jisim tulang yang maksimum. Sebahagian daripada nutrien-nutrien penting yang diperlukan untuk tulang yang sihat adalah protein, magnesium, zink, fosforus dan vitamin C. Walau bagaimanapun, terdapat tiga nutrien yang memainkan peranan tersendiri dan juga berfungsi secara sinergi dalam mengoptimumkan kesihatan tulang.

OSTEMATRIX SHAKLEE / KALSIUM MAGNESIUM
Ostematrix merupakan kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, Vitamin D, Zinc, Kuprum, Manganes dan Boron. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetangah mineral yang menjadi punca kepada masalah batu karang dan batu hempedu. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.
Zinc, Kuprum, Manganes dan Boron memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis. 
1 tablet Ostematrix menyamai kandungan 1 gelas susu tinggi kalsium dan juga menyamai dengan 80 biji badam. Antara lain-lain manfaat utama yang boleh diperolehi jika mengamalkan Ostematrix dalam sebagai pelengkap nutrien harian ialah :-
  1. Menguatkan tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi atau kekejangan, gusi berdarah dan meransang darah untuk memekat secara stabil.
  2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.
  3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur yang selesa dan berkualiti, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam
  4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil secara lawas.
  5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan PH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti di waktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan meransang detoksifikasi.
  6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.
  7. Mengandungi Vitamin D - Dinamakan sebagai Vitamin D pada 1961 bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal.
Apa kegunaan Vitamin D??

Vitamin D, salah satu vitamin larut lemak yang mempunyai sifat sifat sebagai vitamin dan hormon, yang diperlukan untuk penyerapan dan penggunaan kalsium dan phosphorus. Ia juga perlu untuk tumbesaran, ia penting terutamanya untuk tumbesaran tulang dan gigi yang normal pada kanak-kanak. Ia mencegah daripada otot menjadi lemah dan ia terlibat mengatur denyutan jantung. Ia juga penting dalam pencegahan dan rawatan kanser kolon, osteoarthritis, osteoporosis, dan hypocalcemia, meningkatkan imuniti, ia juga perlu untuk fungsi tairoid pembekuan darah yang normal.

OSTEMATRIX MILK BOOSTER UNTUK IBU MENYUSU
 

Rasanya semua sedia maklum yang Kalsium adalah komponen utama dalam susu ibu. Bila sebut tentang susu je, kita boleh relate dengan kalsium. Bukan susu lah namanya jika tiada unsur KALSIUM kan?
Untuk pengetahuan semua, Ostematrix juga merupakan salah satu milk booster.
Terutama ketika masa2 period, susu akan mula merudum. Ini lah masanya Ostematrix memainkan peranan penting. Kenapa? Kerana, Tubuh kita kehilangan banyak darah, jadi Kalsium akan membantu replenish darah yang hilang sebab memang salah satu fungsi kalsium adalah membantu penghasilan darah.

Ostematrix juga membantu mengatasi rasa lenguh- lenguh badan bagi ibu menyusu, kerana ia mengandungi kalsium yang padatkan tulang dengan kalsium.

Seperti semua sediamaklum, tubuh kita akan hasilkan susu menggunakan kalsium yang ada dalam badan. Bila jarang minum susu atau makan sayur segar, tubuh akan kekurangan kalsium, dan tubuh kita akan ambil kalsium dari tulang, gigi, etc. Sebab tu kalau anda perasan, ibu menyusu mudah rasa cepat letih, cepat sengal- sengal badan dan kerap sakit-sakit di bahagian belakang badan. Jadi, di sini lah Ostematrix memainkan peranan membantu kita..

Ostematrix mampu mengurangkan mabuk & alahan di awal kehamilan!
Ada kawan-kawan yang kata "Sejak mula pregnant nie lansung tak dapat nak telan semua vitamin Shaklee nie..Sebab makin kuat mabuk dan muntah bila makan".
Mungkin setiap org lain-lain pembawakannya tapi sekurang-kurangnya janganlah stop Ostematrix utk membekalkan keperluan Kalsium Magnesium yang sihat untuk keperluan diri sendiri dan baby..
Terdapat beberapa bentuk vitamin D , termasuk vitamin D2 (ergocaliciferol), yang datang dari sumber makanan; vitamin D3(cholecalciferol), yang disintesis dalam kulit kesan tindakbalas kepada dedahan cahaya ultraunggu matahari ; dan dalam bentuk tiruan dikenali sebagai vitamin D5. Daripada tiga bentuk vitamin D tersebut, vitamin D3 dianggap sebagai vitamin D dalam bentuk semulajadi dan lebih aktif.

Bagi ibu hamil, pengambilan kalsium amatlah di tekankan, kerana dapat mengelakkan risiko tumpah darah semasa bersalin, ia juga membantu blood clot dengan baik. 

 OSTEMATRIX MEMBANTU DALAM MELAWASKAN PEMBUANGAN NAJIS


OSTEMATRIX MENGATASI MASALAH ALAHAN DI AWAL KEHAMILAN
 

OSTEMATRIX MEMBANTU MENGATASI MASALAH TIDUR JUGA! 
MEMBERIKAN TIDUR YANG BERKUALITI DAN MEREHATKAN OTOT MATA SECARA BERKESAN!!



MENCEGAH LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI.. AMALKAN OSTEMATRIX DI DALAM DIET HARIAN ANDA UNTUK MENIKMATI TULANG YANG SIHAT SEHINGGA HARI TUA ANDA.. 
PM FB NUR DI www.facebook.com/nurilaily
SMS/WASSAP NUR 0172720564 untuk maklumat lanjut.

SHARING WITH LOVE & CARE, NUR..

0 comments:

Catat Ulasan

ULASAN & PENDAPAT ANDA AMAT DIHARGAI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH! ANDA PELAWAT KE