Translate

Ahad, 8 Februari 2015

TIPS ATASI SAKIT TUMIT @ SAKIT TULANG

Kajian mendapati bahawa, secara puratanya 1 daripada 5 individu mengalami sakit tumit. Bukan sakit biasa-biasa jer ya.. Sakit kaki yang agak kronik juga memberi kesan negatif kepada kualiti kehidupan. Aktiviti setiap hari juga mudah terganggu bila kita sakit sakit kaki ni kan.. Nak berjalan dalam rumah pun rasa malas bila kaki sakit.

Melalui pembacaan dan pengalaman Nur, antara faktor-faktor yang dikaitkan dengan sakit tumit ini ialah :-
  •  berat badan berlebihan
  •  faktor umur yang semakin meningkat
  •  perubahan sistem saraf, otot & struktur tulang kaki
  •  orang yang ada sakit-sakit sendi lutut atau peha
  •  saiz kasut yang lebih kecil daripada saiz kaki
  •  bentuk kasut yang tidak sesuai
  •  menggunakan kasut tumit tinggi dalam jangka masa yang lama
  •  terlalu lama berjalan dan menggunakan kasut


Saraf yang meregang juga menjadi salah satu punca sakit tumit


Banyak juga punca-punca sakit tumit ni kan.. Kadang-kadang, kita tak perasan pun apa yang kita lakukan tu bakal menyebabkan sakit tumit yang berpanjangan.

Berikut merupakan antara fakta yang Nur ambil daripada Majalah I-Sihat keluaran September 2014.

  • Sakit tumit boleh disebabkan oleh kerosakan kepada tisu otot, tendon, tulang kaki serta saraf. Antara penyakit tersebut ialah plantar fasciitis, keretakan tulang calcaneum, penyakit gout, kerosakan saraf samaada di bahagian kaki atau saraf tunjang di pinggang dan pertumbuhan tulang yang tidak normal di bahagian tumit (heel spur).
  • Radang pada tendon yang menyambungkan otot dan tulang seperti Achilles Tendon di bekalang tumit juga boleh menyebabkan sakit tumit.
  • Sakit tumit juga boleh disebabkan oleh saraf kaki yang terhimpit oleh struktur kaki iaitu flexor retinaculum. Ini menyebabkan tekanan pada saraf yang seterusnya menyebabkan sakit yang berpanjangan.
Jadi, mereka yang mengalami sakit kaki dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor untuk mengenal pasti penyebab sakit tumit tersebut. Doktor akan memeriksa kaki anda dengan teliti iaitu, sistem saraf, arteri iaitu pembuluh darah di kaki, tendon serta struktur tulang.

Doktor juga mungkin akan melakukan pemeriksaan x-ray di bahagian kaki tumit, serta ultrasound ataupun MRI sekiranya perlu bergantung kepada penyebab sakit tumit tersebut.

Gambar Hiasan : Dato' Lee Chong Wei sedang melakukan ujian MRI di bahagian kaki 

Antara rawatan yang sesuai untuk sakit tumit ini bergantung pada penyebab penyakit tersebut. Antara yang boleh diamalkan :-
★ berehat atau mengurangkan aktiviti berjalan
★ pengambilan ubat anti radang
★ ubat tahan sakit
★ senaman khas yang diberikan oleh ahli fisioterapi
★ mengamalkan supplimen Advance Joint Health Tablet Shaklee
★ mengambil supplimen Kalsium yang mencukupi dan dilengkapi dengan Magnesium, fosforus & Vitamin D
★ menggunakan pelapik tapak kasut

Mereka yang disyaki ada mengidap penyakit gout juga boleh mengamalkan Performance Drink Shaklee untuk mengurangkan paras asid urik dalam badan dan mengamalkan supplimen Set Sendi Shaklee yang mengandungi Advance Joint Health Tablet + Ostematrix + Omega Guard Shaklee.


Klik link di bawah untuk pembelian suplimen Set Sendi Shaklee secara online
http://bit.ly/SetSendiCergasSihat
atau hubungi Nur 0172720564 untuk diskaun pembelian bersama konsultansi percuma



Gabungan 3 jenis supplimen ini memberikan kesihatan yang berpanjangan untuk kesihatan otot, tulang dan sendi terutamanya bagi mereka yang telah lanjut usia..

ADVANCE JOINT HEALTH TABLET
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

>>> Ramuan yang dirumus secara saintifik ini merangkumi ramuan yang terbukti secara klinikal :
- menggalakkan mobiliti
- meningkatkan fleksibiliti
- meningkatkan fungsi sendi
- menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang

>>> mengandungi Ekstrak Boswellia yang telah ditunjukkan di dalam kajian klinikal, mampu meningkatkan keselesaan sendi di dalam jangkamasa seawal 5 hari.

>>> mengandungi Ekstrak Jagung bagi membekalkan sumber glukosamin yang pekat. GLUKOSAMIN adalah satu jenis gula amino yang berfungsi sebagai blok utama pembinaan struktur proteoglycans, komponen struktur rawan dan cecair diantara tulang yang membekalkan pelinciran. Glukosamin juga membantu meningkatkan pelbagai gerakan, mobility dan fleksibiliti. Glukosamin daripada sumber sayuran juga lebih tinggi konsentrasinya berbanding glukosamin yang diperolehi daripada sumber kerang.

>>> merangkumi kombinasi nutrien kesihatan sendi yang direka khas iaitu Zinc, Kuprum, Manganese, dan Vitamin C. Setiap satunya memainkan peranan yang unik dan kritikal di dalam membangunkan kolagen penghubung dan rawan yang sihat. Mineral surih ini diperlukan untuk membina tisu penghubung.

>>> Advance Joint Health Tablet ini 100% bebas kekerang dan 100% vegeterian dan tidak lansung mengandungi sumber haiwan.

>>> Anti Radang yang terbaik untuk semua orang tidak kira lelaki ataupun wanita.


OMEGA GUARD
~~~~~~~~~~~

>>> mengurangkan inflamasi. Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak Omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkan kesihatan sendi daripada mengambil glukosamina semata-semata.

>>> memelihara fungsi-fungsi sendi (arthritis). Paras asid lemak Omega 3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu, ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan efektif.

>>> dihasilkan melalui proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengekstrak asid lemak Omega 3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menyingkirkan bahan berbahaya di lautan seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB (polychlorinated biphenyl - merupakan bahan kimia industri yang sangat toksik).

OSTEMATRIX
~~~~~~~~~~

>>> Kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formula uniknya dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati. Mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron.

>>> Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur dengan berkesan.

>>> menguatkan tulang. Kalsium menghalang pelbagai masalah tulang yang sering menyerang wanita termasuklah mereka yang gemarkan kasut tumit tinggi dan mengalami sakit tumit. 

>>> mengandungi Kalsium Magnesium yang menggalakkan komposisi tulangbdan rawan. Ia membantu memperbaiki sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf otot dan menstabilkan denyutan jantung, menghalang endapan kalsium sekaligus mengurangkan risiko penyakit batu karang dan hempedu.

>>> kandungan zinc, boron, manganes dan kuprum yang terdapat di dalam Ostematrix memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.


Klik link di bawah untuk pembelian suplimen Set Sendi Shaklee secara online
http://bit.ly/SetSendiCergasSihat
atau hubungi Nur 0172720564 untuk diskaun pembelian bersama konsultansi percuma


■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■

Sekiranya perkara-perkara di atas telah dilakukan, namun kesakitan masih lagi tidak berkurangan, rujukan kepada pakar tulang (ortopedik) adalah perlu untuk rawatan lebih terperinci. 

Biarpun begitu, mencegah adalah perkara yang terbaik dilakukan oleh semua orang daripada merawat. Jadi, cegah sebelum parah.. 





Mari baca Jadual Waktu Sistem Badan Manusia


■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■





0 comments:

Catat Ulasan

ULASAN & PENDAPAT ANDA AMAT DIHARGAI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERIMA KASIH! ANDA PELAWAT KE